پل های ارتباطی شما با رادیو وکالت            شماره تلفن: 88705123-021          ایمیل: info@legalholding.ir

ثبت برند

توضیحاتی در رابطه با ثبت برند


برای آگاهی از چگونگی ثبت برند، ابتدا باید با مفهوم برند آشنا شد.


برند در یک معنای عام، نام یا علامتی است که یک مؤسسه یا شخص برای کالا یا خدمات خود از آن استفاده می‌کند و به عبارتی نمادی از اطلاعاتی است که مربوط به شرکت، کالا یا خدمات است و آن را از دیگران متمایز می‌کند. از آنجا که برند اساساً برای مقاصد تجاری به کار می‌رود، می‌توان از علامت تجاری یا برند تجاری نیز نام برد. همانطور که در تعریف آمد، اشخاص نیز می‌توانند برای خود ثبت برند داشته باشند و لزومی به ثبت شرکت در کنار آن نیست. البته حتی با وجود یک شرکت، ثبت برند برای آن شرکت، ولی به نام خود شخص نیز ممکن است.
برای ثبت برند، بهتر است ابتدا راجع به اهمیت و نقش‌های آن صحبت کنیم. برند می‌تواند نقش‌های مفید مختلفی را ایفا کند که شاید امروزه مهمترین آن، تأثیرگذاری بر مشتریان و جلب ایشان و در واقع نوعی تبلیغ از طریق برند است. نقش مهم دیگر، اختصاصی کردن آن مؤسسه در ارائه‌ی آن کالا یا خدمات است که باعث تمایز با دیگر تولیدکنندگان کالا و عرضه‌کنندگان خدمت می‌شود. پس برند بیانگر خاص و بی‌همتا بودن است. همچنین برند می‌تواند نشان کیفیت یک محصول، کالا یا خدمت باشد که با تثبیت این کیفیت بالا در ذهن مشتریان و جلب اعتماد ایشان، مشتریان از این به بعد با اتکا به همان برند، متقاضی خرید یا استفاده از محصولات آن مؤسسه می‌شوند. به نظر می‌رسد که ارائه‌ی محصولات با نماد و برندی خاص، در طول زمان باعث ایجاد یک حس خوب در ذهن مشتریان نسبت به آن شود؛ همانطور که معمولاً به نشریات و روزنامه‌ها هم توصیه می‌شود تا همواره از آرم مشخصی در جلد یا صفحه‌ی نخست خود استفاده کنند و حتی‌الامکان جای آن آرم را نیز تغییر ندهند. پس برند می‌تواند برای مؤسسه، سودآور نیز باشد و این امر تنها نیاز به خلاقیت و اطلاع از عرف‌های بازار و نیز آگاهی از دانش تبلیغات دارد. در این صورت، برند به عنوان یکی از دارایی‌های مثبت مؤسسه همواره فعال است. البته نباید فراموش کرد که مهمترین رمز موفقیت در تجارت، ارائه‌ی کالاها و خدمات مطلوب با قیمت منطقی و حتی زیر قیمت برای مشتریان است. پس از این، برند آن مؤسسه تبدیل به یک عامل جذب کننده و نگهدارنده‌ی مشتری خواهد شد. سابقه، کیفیت و اقبال مشتریان، می‌تواند ارزش یک برند را بالا ببرد. برای مثال سایت Interbrand.com، در معرفی ارزشمندترین و بهترین برندها، از برندهایی نظیر اپل، گوگل، کوکاکولا و مایکروسافت یاد می‌کند که هر کدام در حوزه‌ی تخصص خود، ملاک‌های کیفیت و اقبال مشتریان را دارا هستند. در واقع برند، یک قول از سوی فروشنده به مشتری است برای ادامه‌ی روندِ باکیفیت محصولات، و مشتری با دیدن آن برند، کیفیت و شرایط محصولات در ذهنش متداعی می‌شود. در واقع اینکه هر برندی، چه انتظاراتی را می‌تواند تأمین کند، در ابتدا و شاید در ادامه نیز، بستگی به کیفیت کار دارد و برند فقط یک یادآور از آن کیفیت کار است. نقش دیگر برند این است که از طریق آن می‌توان ماهیت فعالیت آن مؤسسه و به عبارتی، هویت سازمان را نشان داد و لذا باید آگاهانه و متناسب، انتخاب شود. برند می‌تواند با مشتریان خود رابطه برقرار کند و احساسات مختلفی را در آنان برانگیزد.

 

ثبت برند


بدین ترتیب انتخاب اسم و علامت مناسب، نقش بسیار مهمی در معرفی و تبلیغات و نهایتاً جذب دارد و باید پیش از ثبت برند، انتخاب شده باشد. معمولاً افراد آشنا به دانش مدیریت تبلیغات، می‌توانند کمک شایانی به انتخاب برند کنند و پس از آن برای ثبت برند می‌بایست از متخصصین آشنا به قوانین ثبت برند استفاده کرد.
برای اقدام در جهت ثبت برند، لازم است تا با قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال 1386 آشنایی اجمالی داشت. به موجب این قانون، علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی كه بتواند كالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد. نام تجارتی نیز یعنی اسم یا عنوانی كه معرف و مشخص‌كننده‌ی شخص حقیقی یا حقوقی باشد. پس از نظر این قانون، علامت با نام متفاوت است. فرایند ثبت اسم شرکت و ثبت علامت نیز متفاوت است. از فواید حقوقی عمده‌ی ثبت برند این است که حق استفاده انحصاری از یك علامت به كسی اختصاص پیدا می‌کند كه آن علامت را طبق مقررات به ثبت رسانده باشد.

ثبت برند


اکنون لازم است تا راجع به ضوابط قانونی انتخاب علامت تجاری صحبت کنیم تا متقاضیان با آگاهی از این موارد، پیش از درخواست برای ثبت برند، احتمال تأیید علامت خود را افزایش دهند. به موجب قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری و رویه‌ی فعلی، در مورادی که علامت ویژگی‌های زیر را داشته باشد، قابل ثبت نیست و مورد تأیید اداره‌ی مربوط واقع نمی‌شود:
الف ـ علامت نتواند كالاها یا خدمات یك مؤسسه را از كالاها و خدمات مؤسسه‌ی دیگر متمایز سازد.
ب ـ علامت خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه و به طور کلی خلاف هنجارها و ارزش‌های معقول جامعه باشد.
پ ـ علامت، مراكز تجاری یا عمومی را به ویژه درمورد مبدأ جغرافیایی كالاها یا خدمات یا خصوصیات آن‌ها گمراه كند.
ت ـ علامت، عین یا تقلید نشان نظامی‌، پرچم‌، یا سایر نشان‌های مملكتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یك نام یا نشان رسمی متعلق به كشور، سازمان‌های بین‌الدولی یا سازمان‌هایی باشد كه تحت كنوانسیون‌های بین‌المللی تأسیس شده‌اند، یا موارد مذكور یكی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن كه توسط مقام صلاحیتدار كشور مربوط یا سازمان ذی‌ربط اجازه‌ی استفاده از آن علامت صادر شود.
ث ـ علامت، عین یا به طرز گمراه‌كننده‌ای شبیه یا ترجمه‌ی یك علامت یا نام تجاری باشد كه برای همان كالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه‌ی دیگری در ایران معروف است.
ج ـ عین یا شبیه آن علامت قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن كه عرفاً میان استفاده از علامت و مالكِ علامت معروف، ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالكِ علامت قبلی لطمه وارد سازد.
چ ـ علامت مورد نظر عین علامتی باشد كه قبلاً به نام مالك دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان كالا و خدمات و یا برای كالا و خدماتی است كه به‌ لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.
ح) علامت از اسامی متبرکه باشد.
خ) علامت بیانگر توصیف و مرغوبیت کالا باشد.
د) علامت حاوی اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه باشد.
ذ) علامت مخل امنیت ملی باشد.
ر) استفاده از نام و نام خانوادگی اشخاص ثالث به عنوان علامت تجارتی ممنوع است.


اکنون که با ماهیت، فواید و برخی از شرایط و ضوابط قانونی برای انتخاب برند آشنا شدیم، باید دید چگونه می‌توان به طور رسمی یک برند را به ثبت رساند. برای ثبت برند ارائه‌ی اظهارنامه لازم است. اظهارنامه در واقع یک درخواست رسمی است. اظهارنامه‌ی ثبت‌ علامت به همراه نمونه‌ی علامت و فهرست كالاها یا خدماتی كه ثبت علامت تجاری برای آنها درخواست شده است، باید به اداره‌ی مالكیت صنعتی که زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاك كشور فعالیت می‌کند، تسلیم شود. پرداخت تمامی هزینه‌های ثبت علامت بر عهده‌ی متقاضی آن است. ثبت الکترونیکی این اظهارنامه از طریق سایت اینترنتی http://ip.ssaa.ir/BSigns/Steps.aspx صورت می‌گیرد. این ثبت برند، از مراحل ورود اطلاعات، بارگذاری ضمائم، بازبینی، پرداخت هزینه و دریافت شماره‌ی اظهارنامه تشکیل شده است.
یک قابلیت جدید برای متقاضیان ثبت برند این است که امکان جست‌وجوی علائم تجاری نیز در سایت http://ip.ssaa.ir/BSigns/search.aspx موجود است و به عنوان خدماتی است که اداره‌ی کل مالکیت صنعتی جهت اطلاع از علائم ثبت شده‌ی موجود در بانک اطلاعاتی این اداره، ارائه می‌کند. به منظور پیشگیری از تقاضاهای تکراری و جلوگیری از درخواست مجدد علائم ثبت شده، می‌توان قبل از فایل اظهارنامه‌ی الکترونیکی با دقت نسبت به جست‌وجوی علامت موردنظر اقدام کرد و پس از حصول اطمینان از عدم موانع و محدودیت‌های قانونی، اقدام به ثبت برند کرد. این جست‌وجو از این جهت که احتمال استفاده از نام‌های مشابه را کاهش می‌دهد، می‌توان فرایند ثبت برند را سرعت بخشد و مناسب است تا متقاضیان از آن استفاده کنند.
پس از ثبت این درخواست، اداره‌ی مالكیت صنعتی‌، اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات قانونی بررسی می‌کند و درصورتی كه علامت را قابل ثبت بداند، اجازه‌ی انتشار آگهی در روزنامه‌ی رسمی را جهت اتمام فرایند ثبت برند صادر می‌كند. انتشار آگهی نیز به این دلیل است که هر ذی‌نفع می‌تواند حداكثر تا سی روز از تاریخ انتشار آگهی‌، اعتراض خود را به اداره‌ی مالكیت صنعتی تسلیم کند. در این صورت اداره‌ی مالكیت صنعتی رونوشت اعتراض‌نامه را به متقاضی ابلاغ كرده و بیست روز به او مهلت می‌دهد تا نظر خود را اعلام كند. متقاضی درصورت تأكید بر تقاضای خود یادداشت متقابلی را به همراه استدلال مربوط به اداره‌ی مذکور می‌فرستد. درغیر این‌صورت اظهارنامه‌ی وی مسترد شده تلقی خواهد شد. اگر متقاضی یادداشت متقابلی بفرستد، اداره‌ی مالكیت صنعتی رونوشت آن را دراختیار معترض قرار می‌دهد و با درنظر گرفتن نظرات طرفین و مواد این قانون تصمیم می‌گیرد كه علامت را ثبت و یا آن را رد كند. در نهایت اگر اداره‌ی مالكیت صنعتی تشخیص دهد كه شرایط قانونی رعایت شده است، علامت را ثبت كرده و آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهینامه‌ی ثبت را به ‌نام متقاضی صادر می‌نماید.
از فواید حقوقی ثبت برند، یافتن اعتبار و حمایت حقوقی از آن است. بدین ترتیب که استفاده از آن توسط هر شخص غیر از مالك علامت‌، مشروط به موافقت مالك آن است و مالك علامت ثبت شده می‌تواند علیه هر شخصی كه بدون موافقت وی از علامت وی استفاده كند و یا شخصی كه مرتكب عملی شود كه عادتاً منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری شود، در دادگاه صالح اقامه‌ی دعوا کند. این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی می‌شود كه شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای كالا یاخدمات مشابه‌، موجب گمراهی عموم می‌شود.
نکته‌ی مهم و کاربردی دیگر، این است که مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه‌ی ثبت آن است. این مدت با درخواست مالك آن برای دوره‌های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه‌ی مقرر، قابل تمدید است‌. یك مهلت ارفاقی شش ماهه كه از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه‌ی تمدید، با پرداخت جریمه‌ی تأخیر نیز درنظر گرفته شده است. اگر مالکی پس از انقضای مدت مذکور، اقدام به تمدید نکند، ممکن است شخص دیگری بدون هیچ منع قانونی، علامت وی را به اسم خود ثبت کند و از مزایا و خوش‌نامی آن بهره ببرد. لذا لازم است از مهلت این سررسیدها، اطلاع دقیق داشت.

ثبت برند


ابطال ثبت یك علامت از تاریخ ثبت آن مؤثر است و آگهی مربوط به آن نیز در اولین فرصت ممكن منتشر می‌شود.
هر ذی‌نفع كه ثابت كند كه مالك علامت ثبت شده شخصاً یا به وسیله‌ی شخصی كه از طرف او مجاز بوده است‌، آن علامت را حداقل به مدت سه سال كامل از تاریخ ثبت تا یك ماه قبل از تاریخ درخواست ذی‌نفع استفاده نكرده است‌، می‌تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا كند. درصورتی كه ثابت شود قوه‌ی ‌قهریه و خارج از اراده مانع استفاده از علامت شده ‌است‌، ثبت علامت لغو نمی‌شود.
عدم رعایت حقوق مالک برند، ممکن است منجر به جریمه‌ی نقدی وی از ده ‌میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال یا حبس تعزیری وی از نود و یك روز تا شش ماه یا هر دوی آن‌ها شود.
اسم یا عنوان شرکت نیز در حین ثبت نام حائز اهمیت است و در واقع می‌تواند جزیی از برند باشد. در خصوص اسم شرکت هم قوانین و محدودیت‌هایی وجود دارد نظیر اینکه كه برخلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه نباشد و یا موجبات فریب مراكز تجاری یا عمومی را نسبت به ماهیت مؤسسه‌ای فراهم نكند كه اسم یا عنوان، معرف آن است. به عنوان یک نکته‌ی عملی هم باید گفت که با توجه به تعدد فراوان اسامی، آن نام تجاری می‌بایست حداقل متشکل از سه جزء یا کلمه باشد. البته این سبک از مقررات همواره قابل تغییر است و ممکن است روزی تعداد اجزاء اسم برای ثبت افزایش یابد.
با آنکه فرایند ثبت برند کار پیچیده و دشواری نیست، لیکن پیگیریِ به موقع اظهارنامه، مهلت‌های قانونی و دریافت شماره‌ی ثبت علامت تجاری، می‌تواند جهت تسریع ثبت برند، از سوی وکلا و متخصصین این امر صورت گیرد. ضمن آنکه یک حقوقدان، می‌تواند فرایند اعتراض، شکایت و ابطال برندهای کپی‌برداری شده را نیز دنبال کند. وجود برخی از رویه‌ها در میان ادارات نیز که صریحاً در قانون نیامده است و به اقتضای عرف ابداع شده است، مستلزم آگاهی قبلی از آن است.
برخی از مؤسسات حقوقی نیز این امکان را فراهم می‌آورند تا ضمن همکاری در مسائل حقوقی ثبت برند، زمینه‌ی ارتباط مراجعین با متخصصین بازاریابی و تبلیغات را نیز در جهت انتخاب برند و اصطلاحاً برندیگ، فراهم آورند تا ابعاد اقتصادی و حقوقی ثبت برند توأمان رعایت شود.

 


نظرات کاربران




فرم ارسال نظر

ثبت شرکت

ثبت شرکت

توضیحاتی جامع در رابطه با ثبت انواع شرکت

ثبت شرکت در پنج روز

ثبت شرکت در پنج روز

توضیحات جامع در رابطه با ثبت شرکت در پنج روز

ثبت برند

ثبت برند

توضیحات کامل در رابطه با ثبت برند

ثبت برند تجاری

ثبت برند تجاری

توضیحات کامل در رابطه با ثبت برند تجاری