پل های ارتباطی شما با رادیو وکالت            شماره تلفن: 88705123-021          ایمیل: info@legalholding.ir

ثبت برند تجاری

برند تجاری چیست؟

چه نیازی به ثبت برند تجاری است؟

ابعاد اقتصادی و حقوقی ثبت برند تجاری چیست و چگونه می‌توان از آن مطلع شد؟

شرایط و ضوابط قانونی و عملی برای ثبت اسم، عنوان و علامت تجاری چیست؟

برای ثبت برند تجاری به صورت رسمی چه مراحلی را باید طی کرد؟

برند تجاری به نام یا علامتی گفته می‌شود که معرفِ کالا یا خدمات یک مؤسسه یا شخص است. برند تجاری نماد اطلاعات مربوط به آن کالا یا خدمات است و باعث تمایز آن از دیگر کالاها و خدمات می‌شود. پس باید دانست که برند نه تنها برای شرکت یا مؤسسه، بلکه برای اشخاص هم وجود دارد و در واقع یک شخص هم می‌تواند فارغ از مؤسسه یا شرکت خود، آن برند را به اسم خود ثبت کند. البته برند تجاری حاوی یک شماره‌ی ثبت است که پس از اتمام فرایند ثبت برند تجاری، به فرد داده می‌شود. این شماره از جمله باید در مُهر شرکت یا مؤسسه نمایان باشد. پس ثبت برند تجاری دارای ابعاد حقوقی خاصی است که باید رعایت شود.

ثبت برند تجاری

 

چه نیازی به ثبت برند تجاری است؟

برند دارای کارکردهای مختلفی است که با آگاهی از این کارکردها و اثرات، می‌توان استفاده‌های مثبت فراوانی کرد و علاوه بر رهایی از موانع قانونی، به کسب و کار نیز رونق بخشید و زمینه‌ی موفقیت اقتصادی شرکت یا مؤسسه را فراهم آورد. کارکردها و اثرات برند تجاری، از جمله، شامل موارد زیر است:
1- برند تجاری، ماهیت مؤسسه یا شرکت و فعالیت‌های آنان را به نمایش می‌گذارد. با مشاهده‌ی برند تجاری، می‌توان به اهداف و فعالیت‌های شرکت یا مؤسسه پی برد. به همین دلیل هرچقدر که برند یک شرکت یا مؤسسه، با ماهیت آن ارتباط و تناسب بیشتری داشته باشد، هویت آن را بیشتر نشان می‌دهد و در نتیجه مشتریان می‌توانند از طریق آن برند تجاری، به راحتی و با سرعت دست به انتخاب بزنند.
2- ثبت برند تجاری باعث اختصاصی شدن آن مؤسسه می‌شود و تمایزی را در مقایسه با سایر تولیدکنندگان کالا و عرضه‌کنندگان خدمت به وجود می‌آورد. هیچ برندی نباید با برند دیگری از لحاظ اسم و علامت، شباهت داشته باشد. درنتیجه مردم کالاها یا خدمات را با برند تجاری آنان از یکدیگر باز می‌شناسانند و با انتخاب برند مورد نظر خود، به خرید یا استفاده از کالاها و خدمات می‌پردازند. از جمله‌ی فواید ثبت برند تجاری به صورت رسمی این است که شخص یا شرکت یا مؤسسه‌ی دیگری نمی‌تواند از خوش نامی و اعتبار برند تجاری ثبت شده، برای فروش بهتر محصولات خود سوء استفاده کند.
3-  برند تجاری موجب تأثیر گذاری بر مشتریان است و می‌تواند باعث جذب آن‌ها به کالا یا خدمات مورد نظر شود. به همین دلیل در دانشگاه‌های دنیا، رشته‌ای به نام مدیریت بازاریابی مطرح است که این رشته مباحث راجع به برند تجاری را نیز پوشش می‌دهد و به طور علمی و تجربی به زوایای اقتصادی آن می‌نگرد. برای مثال برند شرکت اپل امروزه موجب ایجاد حس اعتماد در مشتریان و جذب آن‌ها شده است که این امر، بر پایه‌ی کیفیت کالاها و خدمات آن شرکت استوار بوده است. استمرار کیفیت بالای کالاها و خدمات، باعث تثبیت برند تجاری می‌شود و احساس اعتماد و اطمینان را در مشتریان برمی‌انگیزد. این امر، با صرف هزینه‌ا‌ی اندک، ولی انتخابی هوشمندانه، می‌تواند یک نوع تبلیغ مثبت تلقی شود و در بازاریابی برای کالاها یا خدمات مؤثر واقع شود.
برای ثبت برند تجاری آثار اقتصادی و حقوقی دیگری نیز وجود دارد که متخصصین، دانشگاهیان و افراد با تجربه در این دو حوزه می‌توانند متقاضیان ثبت برند تجاری را در انتخاب هرچه بهتر نام و علامت تجاری و نهایتاً ثبت برند تجاری یاری دهند تا هم جنبه‌های قانونی ثبت برند رعایت شود و هم آثار مفید اقتصادی بر آن برند بار شود.

ثبت برند تجاری


اکنون باید دید که برای ثبت برند تجاری به صورت رسمی، چه اقداماتی لازم است. اساساً مقوله‌ی ثبت و خصوصاً ثبت برند تجاری، یک مقوله‌ی حقوقی و قانونی است و قوه‌ی قضائیه‌ی جمهوری اسلامی ایران از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ادارات و سازمان‌های پایین‌تر نظیر اداره‌ی مالکیت صنعتی، متصدی امر ثبت است. این ادارات زیر نظر قوه‌ی قضائیه اقدامات لازم را برای ثبت و از جمله ثبت برند انجام می‌دهند. به همین دلیل آشنایی با قوانین حوزه‌ی ثبت شرکت و ثبت برند تجاری می‌تواند کمک شایانی به متقاضیان ثبت شرکت و ثبت برند تجاری کند. باید گفت که مهمترین قانون برای ثبت برند تجاری در کشور ما، قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال 1386 است. آگاهی از شرایط مندرج در این قانون، می‌تواند روند امور را تسریع بخشد. این قانون برای تعریف علامت و اسم تجاری چنین بیان می‌دارد که علامت، هر نشان قابل رؤیتی است كه بتواند كالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز کند و نام تجارتی نیز اسم یا عنوانی است كه معرِف و مشخص‌كننده‌ی شخص حقیقی یا حقوقی باشد. درنتیجه هم علامت تجاری و هم اسم تجاری، دارای ضوابطی برای ثبت هستند که در این قانون آمده است. پیش از ثبت برند تجاری، آگاهی از بعضی از این ضوابط و شرایط قانونی ضروری است؛ چراکه در صورت عدم تأیید اسم یا علامت، فرد می‌بایست مجدداً اقدام به انتخاب برند و معرفی آن کند و این ممکن است موجب اطاله‌ی وقت متقاضی و تأخیر در روند ثبت برند تجاری شود. برخی از مهمترین ضوابطی که در خصوص علامت تجاری در این قانون و نیز در برخی از کنوانسیون‌های بین‌المللی آمده است و ممکن است منجر به عدم تأیید شود عبارتند از:
1- در صورتیکه علامت نتواند كالاها یا خدمات یک مؤسسه یا شرکت را از كالاها و خدمات دیگران متمایز کند.
2- در صورتیکه علامت مورد نظر، خلاف شرع، نظم عمومی یا اخلاق حسنه‌ باشد.
3- در صورتیکه علامت مورد نظر، مراكز تجاری یا عمومی را خصوصاً راجع به مبدأ جغرافیایی كالاها یا خدمات و یا خصوصیات آن‌ها گمراه كند.
4- در صورتیکه علامت مورد نظر، عین نشان نظامی‌، پرچم‌، یا عین سایر نشان‌های مملكتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یك نام یا نشان رسمی متعلق به كشور، سازمان‌های بین‌الدولی و یا سازمان‌هایی باشد كه تحت كنوانسیون‌های بین‌المللی تأسیس شده‌اند، و یا حتی تقلیدی از این موارد باشد؛ مگر اینکه اجازه‌ی استفاده از آن علامت از سوی مقام صلاحیتدار كشور یا سازمان مربوط صادر شود.
5- در صورتیکه علامت مورد نظر، عین یا به طرز گمراه‌كننده‌ای شبیه یا ترجمه‌ی یک علامت یا نام تجاری باشد كه برای همان كالاها یا خدمات مشابهِ متعلق به مؤسسه‌ یا شرکت دیگری در ایران معروف است.
6- در صورتیکه علامت مورد نظر، عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد به شرط آنکه عرفاً میان استفاده از آن علامت و مالكِ آن علامت معروف، ارتباط وجود داشته باشد و ثبت عین یا شبیه آن، به ضرر منافع مالكِ علامت قبلی باشد.
7- در صورتیکه علامت مورد نظر، عین علامتی باشد كه قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده است.
8- در صورتیکه علامت مورد نظر، از اسامی متبرکه باشد.
9- در صورتیکه علامت مورد نظر، بیانگر توصیف و مرغوبیت کالا باشد.
10- در صورتیکه علامت مورد نظر، حاوی اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و غیر ایرانی باشد.
11- در صورتیکه علامت مورد نظر، مخل امنیت ملی باشد.
12- در صورتیکه علامت مورد نظر، استفاده از نام یا نام خانوادگی اشخاص ثالث باشد.
باید گفت که برخی از موارد بالا، نه تنها موجب رد درخواست می‌شود، بلکه حتی ممکن است موجب مسؤولیت شخص نیز بشود. برای مثال مالک علامت ثبت شده می‌تواند علیه شخصی كه بدون اجازه‌ی وی از علامت او یا چیزی شبیه به علامت او که باعث گمراهی مردم می‌شود استفاده کند، در دادگاه صالح اقامه‌ی دعوا کند و فرد متخلف ممکن است به جریمه‌ی نقدی از یک ‌میلیون تومان تا پنج میلیون تومان یا حبس تعزیری از نود و یک روز تا شش ماه و یا هر دوی این موارد محکوم شود.
برای پیشگیری از انتخاب اسم مشابه و اطاله‌ی وقت، می‌توان با مراجعه به سایت http://ip.ssaa.ir/BSigns/search.aspx و جست‌و‌جوی اسم مورد نظر خود، از ثبت یا عدم ثبت آن اسم مطلع شد. این سایت متعلق به اداره‌ی مالکیت صنعتی است و تمامی اسامی ثبت شده در آن وجود هستند.

ثبت برند تجاری


پس از آشنایی با نکات بالا و سایر نکات لازم در خصوص چگونگی انتخاب علامت، می‌توان در راستای ثبت برند تجاری گام برداشت. همانطور که گفته شد، ثبت یک اقدام حقوقی رسمی است. برای ثبت برند تجاری ابتدا می‌بایست اظهارنامه‌ای حاوی نمونه‌ی علامت و فهرست کالاها یا خدمات مورد نظر، به اداره‌ی مالکیت معنوی تسلیم کرد. اداره‌ی مالكیت صنعتی‌، این اظهارنامه را بررسی می‌کند و درصورتی كه علامت را قابل ثبت بداند، اجازه‌ی انتشار آگهی این برند را در روزنامه‌ی رسمی صادر می‌كند. دلیل انتشار آگهی این است که هر ذی‌نفعی بتواند حداكثر تا سی روز از تاریخ انتشار، اگر اعتراضی دارد، به اداره‌ی مالكیت صنعتی اعلام کند. اداره‌ی مالكیت صنعتی رونوشت اعتراض‌نامه را به متقاضی ثبت برند تجاری ابلاغ می‌کند و او بیست روز وقت دارد تا نظر و استدلال خود را اعلام كند. متقاضی ثبت درصورت تأكید بر تقاضای خود، یادداشت متقابلی را به همراه استدلال مربوط به اداره‌ی مذکور می‌فرستد. نهایتاً اداره با توجه به قوانین تصمیم می‌گیرد كه علامت مورد درخواست را ثبت و یا آن را رد كند. در صورت تأیید، ثبت برند تجاری محقق می‌شود.
ثبت برند تجاری برخلاف ثبت شرکت، برای مدت نامحدود نیست و تاریخ اعتبار دارد. این اعتبار تا مدت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه محاسبه می‌شود و یک مهلت ارفاقی شش ماهه نیز به فرد داده می‌شود. فرد متقاضی در صورتی که قبل از آن ده سال نسبت به تمدید برند خود و پرداخت هزینه‌ی مقرر برای تمدید اقدام کند، یک اعتبار ده ساله‌ی دیگر به او داده می‌شود و همینطور قابل تمدید است. چنانچه فرد در مهلت ارفاقی شش ماهه اقدام کند، جریمه‌ی تأخیر نیز برای او در نظر گرفته خواهد شد. در نهایت در صورت عدم تمدید و انقضای مهلت‌های مذکور، دیگران می‌توانند علامت وی را به نام خود یا شرکت یا مؤسسه‌ی خود ثبت کنند. لذا لازم است تا متقاضی، اقدامات لازم را در مهلت‌های مذکور رعایت کند.

ثبت برند تجاری


در مورد اسم یا عنوان شرکت یا مؤسسه نیز باید به شرایط و ضوابط قانونی توجه داشت. ثبت اسم که البته مرحله‌ای مجزا است، نباید برخلاف موازین شرع یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد. همچنین اسم یا عنوان مورد نظر نباید باعث فریب مراكز تجاری یا عمومی نسبت به ماهیت آن مؤسسه یا شرکت شود. همچنین باید گفت که با توجه به افزایش تعداد اسامی ثبت شده، ادارات مربوط معمولاً به اسامی تک واژه‌ای یا دو واژه‌ای اجازه‌ی ثبت نمی‌دهند و درواقع نام تجاری می‌بایست متشکل از چندین جزء یا کلمه باشد. این نوع مقررات که متناسب با شرایط هر زمان است، همواره قابل تغییر بوده و ممکن است روز به روز تعداد لازم برای اجزاء اسم افزایش یابد. در نتیجه متقاضیان می‌بایست با این نوع رویه‌های عملی ادارت مربوط به ثبت نیز آشنا باشند تا در کمترین زمان، موفق به ثبت اسم و ثبت برند تجاری مورد نظر خود شوند و از عواقب منفی احتمالی، اجتناب کنند.
ثبت برند تجاری فرایند پیچیده‌ای نیست و با رعایت نکات و ضوابط قانونی، به سرعت و با دقت پیش می‌رود. البته مؤسسات و وکلا و متخصصینی وجود دارند که برای تسریع در روند ثبت برند تجاری و سایر امور ثبتی، به اشخاص کمک می‌کنند و بعضاً با اخذ وکالت از آن‌ها، خود برای اقدام به ثبت برند تجاری مورد نظر موکل خویش اقدام می‌کنند. تنظیم و پیگیری اظهارنامه و انتشار و ثبت آن، از مواردی است که این اشخاص در راستای اقدام به آن، مشورت و همکاری می‌کنند. از جمله‌ی خدماتی که مؤسسات و اشخاص متخصص در امور ثبت برند تجاری ارائه می‌کنند، عبارت است از:
1- مشورت در خصوص انتخاب اسم یا علامت تجاری با بهره‌گیری از تجارب، نظرات و مشورت‌های متخصصین بازاریابی و عالمان علم مدیریت بازاریابی.
2- مشورت در خصوص انتخاب اسم یا علامت با بهره‌گیری از تجارب اشخاص آشنا به عرف بازار و مسائل اقتصادی حال حاضر جامعه.
3- مشورت در خصوص شرایط و ضوابط قانونی برای انتخاب اسم یا علامت تجاری
4- مشورت در خصوص عرف‌ها و رویه‌های موجود در دستگاه‌های رسمی و شرایط و ضوابط خاص هر کدام.
5- تنظیم اظهارنامه و تسلیم آن به اداره‌ی مالکیت صنعتی
6- پیگیری انتشار آگهی ثبت برند تجاری در روزنامه‌ها و اعتراض اشخاص ثالث به علامت مورد نظر.
7- شکایت و ابطال اسامی و علائم تقلیدی یا کپی برداری شده از سوی سایر اشخاص، شرکت‌ها و مؤسسات.

 

 


نظرات کاربران




فرم ارسال نظر

ثبت شرکت

ثبت شرکت

توضیحاتی جامع در رابطه با ثبت انواع شرکت

ثبت شرکت در پنج روز

ثبت شرکت در پنج روز

توضیحات جامع در رابطه با ثبت شرکت در پنج روز

ثبت برند

ثبت برند

توضیحات کامل در رابطه با ثبت برند

ثبت برند تجاری

ثبت برند تجاری

توضیحات کامل در رابطه با ثبت برند تجاری